EPC van de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw

12.Appartement

Sinds 1 januari 2024 moeten alle appartementsgebouwen een ‘EPC Gemeenschappelijke Delen’ of EPC GD hebben. Deze verplichting staat los van verkoop of verhuur.
Het EPC van de gemeenschappelijk beheerde delen van een appartementsgebouw is na een gefaseerde invoering ondertussen verplicht voor alle appartementsgebouwen, want alle appartementsgebouwen hebben nu eenmaal gemeenschappelijke delen.

Alle appartementsgebouwen?

Nee … bij nieuwbouwappartementen moet het EPC voor gemeenschappelijke delen uiterlijk 10 jaar en 1 maand na ontvangst van de stedenbouwkundige of omgevingsvergunning beschikbaar zijn, maar elk ander gebouw dat minstens twee eenheden (winkel, kantoor, woning) bevat, heeft er eentje nodig.

Waarom is een EPC GD nodig?

Het EPC GD biedt de eigenaar(s) inzicht over de energieprestaties van het gebouw en geeft meteen ook aan hoe die nog beter kunnen. Het EPC ‘Gemeenschappelijk Delen’ heeft vanzelfsprekend ook invloed op de energielabels van de individuele EPC’s van elke eenheid in het gebouw. Meer nog: de info uit het EPC GD wordt gebruikt als een EPC naar aanleiding van verkoop of verhuur voor een residentiële eenheid opgesteld wordt. Beide energieprestatiecertificaten vullen elkaar dus aan.

Wie zorgt voor een EPC Gemeenschappelijke Delen?

Het certificaat zelf wordt na een plaatsbezoek opgesteld door een energiedeskundige type A. Die wordt aangesteld door de eigenaar van het gebouw, de syndicus of de vereniging van mede-eigenaars.

Wie moet een EPC GD krijgen?

Elke kandidaat-koper of kandidaat-huurder van een appartement of een kleine niet-residentiële eenheid in een appartementsgebouw moet een kopie van het EPC van de gemeenschappelijke delen ontvangen, samen met het EPC van die eenheid die hij of zij wil kopen of huren.

Neem contact op met info@topvastgoed.be voor meer informatie

Facebook
X
LinkedIn
Email
Kantoor Wondelgem

Evergemsesteenweg 44a
9032 Wondelgem

Open ma. t.e.m. vr.
9u30 – 18u00

Route planner

Kantoor Mariakerke

Groenestaakstraat 78
9030 Mariakerke

Op afspraak tijdens
en buiten kantooruren.

Route planner

BTW BE0679 785 007 · Derdenrekening: IBAN BE74 0689 0779 1907
AXA – collectieve polisnr. 730.390.160 · AXA – aanvullende polisnr. 730.390.161